Slovník pojmov KTM

Prinášame Vám slovník často používaných pojmov pri elektrobicykloch KTM.

 

Ampér

Jednotka merania elektrického prúdu.

 

Ampér hodina (Ah)

Ampér hodina je jednotka elektrického náboja. Používa sa na vyjadrenie kapacity akumulátora. Hodnota definuje množstvo prúdu ktoré dokáže akumulátor dodať za 1 hodinu.

 

Krútiaci moment (Nm)

Krútiaci moment alebo točivý moment vyjadruje pôsobenie sily na bod vzdialený od osi otáčania. Pri elektrobicykloch vyjadruje schopnosť elektromotora vyvolať rotáciu kolies, t.j. akceleráciu bicykla.

 

Volt (V)

Volt je jednotka elektrického napätia, resp. elektrického potenciálu.

 

Watthodina (WH)

Watthodina je jednotka energie. Zodpovedá práci stroja s výkonom jeden watt po dobu jednej hodiny, tzn. 3 600 joulom. Meranie energie vo watt hodinách namiesto ampér hodín je oveľa transparentnejšie, pretože vypočítanou hodnotou je jednoduchšie odhadnúť dojazd.

 

Elektromotor

Za cieľom dosiahnutia maximálnej spoľahlivosti, spoločnosť KTM používa iba originálne komponenty od svetovo etablovaných výrobcov elektromotorov. Vysoké množstvá testovacích jázd a laboratórnych testov, taktiež blízka spolupráca s výrobcami elektromotorov zaručujú maximálnu životnosť a minimálnu poruchovosť. Nastavenie softvéru je individuálne prispôsobené očakávanému využívaniu bicykla.

 

Osvetlenie

K zaisteniu bezpečnej jazdy počas dňa ale aj počas noci, KTM používa vysoko kvalitnú LED technológiu zaisťujúcu svetelnosť až do výšky 150 lux. U každého elektrobicykla je osvetlenie napájané z batérie.

 

Bezdrážkový DC motor

V kontraste s konvenčnými DC motormi, bezdrážkový DC motor nemá spojenie medzi rotorom a statorom pomocou tzv. kontaktných drážok, ktoré sú náchylné na opotrebovanie. Bezdrážkový DC motor je bezúdržbový. Rotor pozostáva z permanentných magnetov, stator pozostáva z niekoľkých magnetických cievok.

 

Vývoj

Dlhoročné skúsenosti spoločnosti KTM vo vývoji elektrobicyklov prispeli k maximálnej spoľahlivosti modelov. Všetky použité komponenty spĺňajú najprísnejšie kritéria kvality. Vďaka použitiu najnovšej technológie, KTM bicykle prekonávajú zabehnuté štandardy.

 

Funkcia integrovaného riadenia Di2

Vďaka elektronickej integrácii radenia do elektromotora, jazdný zážitok a efektivita dosiahli nových rozmerov. Vďaka stálej komunikácii s elektromotorom, radenie dokáže detekovať situácie maximálnej záťaže a uľahčiť jazdu prepnutím na ľahší prevod. Spojenie technológie Shimano Di2 a systému Bosh umožňuje výber medzi manuálnym módom prepínania prevodov, alebo automatickým módom prepínania prevodov, ktorý automaticky prepína prevody v záujme udržania užívateľom nastavenej kadencie.

 

Cena

Elektrobicykle sú mierne drahšie ako konvenčné bicykle. Avšak, ak porovnáme elekrobicykle s mopedmi, skútrami, cena údržby a prevádzkové náklady hovoria jasne v prospech elektrobicyklov.

 

Maximálny výkon

Maximálny výkon je hodnota udávaná výrobcom, deklarujúca výkon ktorý motor dokáže dosiahnúť na krátky časový interval, napr. pri akcelerácii.

 

Prevádzkový výkon

Prevádzkový výkon je hodnota udávaná výrobcom, deklarujúca výkon ktorý motor dokáže poskytovať kontinuálne v dlhom časovom intervale.

 

Štandardy a smernice

V záujme vysokého štandardu, KTM prekonáva požiadavky štandardov a smerníc Európského Parlamentu pre Pedelec a S-Pedelec.

 

Pedelec

Pedelec je umelo vytvorený termín pre bicykle používajúce kombinovaný hybridný pohon elektromotora a ľudskej sily (pedálovania). Je to skratka slov PEDal ELEctric Cycle, v preklade pedálový elektrický bicykel. Elektromotor asistuje sile pedálovania, bez pedálovania (resp. točenia pedálov) motor neposkytuje výkon. Elektrobicykle prezentované na tejto webstránke sú v podstate Pedelec-y. Legislatíva EÚ obmedzuje pomoc elektromotora iba do rýchlosti 25 km/h, vyššie rýchlosti môžu byť dosiahnuté iba pedálovaním, vodičský preukaz nie je potrebný, prilba nie je povinná (môže sa líšiť v závislosti od legislatívy danej krajiny), nie je potrebné havarijné poistenie.

 

Rám

V porovnaní s konvenčným bicyklom, na rám elektrobicykla vplývajú vyššie záťaže a sily. KTM rámy elektrobicyklov sú špeciálne navrhnuté na zvládnutie týchto vyšších nárokov. Interné vedenie káblov ich chráni pred poškodením a zlepšuje vizuálnu stránku rámu.

 

Dojazd

V princípe, hodnota dojazdu závisí na mnohých faktoroch (stupeň asistencie, hmotnosť cyklistu, poveternostné podmienky, typ terénu, tlak v pneumatikách a i.). Z tohto dôvodu je možné udávať iba odhadovanú hodnotu dojazdu. Hodnoty poskytované spoločnosťou KTM sú získané od výrobcov daných pohonných jednotiek a odkazujú na optimálne podmienky. Optimálne alebo ideálne podmienky sú: rovný terén bez vetra, teplota 20 stupňov Celzia, úzke pneumatiky bez profilu, hmotnosť jazdca menej ako 70 kg.

 

Enviromentálna téma

Podľa štatistík, 60 percent jázd autom sú kratšie ako 7.5 kilometra. Takéto krátke vzdialenosti môžu byť zvládnuté pomocou elektrobicykla s nižšími nákladmi a nižšou ekologickou stopou. Okrem nižších emisií a hluku, zápchy a problémy s parkovaním sú minulosťou.